OGÓLNE ZASADY
Różni autorzy wymieniają rozriaaite zasady budżetowe. Niektórzy z nich ograniczają się do paru (np. autor z lat trzydziestych, T. Grodyński rozpatruje tylko 4 zasady: przejrzystość, powszechność, jedność i prawdziwość), a inni mówią o kilkunastu zasadach budżetowych (np. Z. Pirożyński wymienia ich dwanaście). Ten brak całkowitej zgodności (pewna zgodność oczywiście istnieje) wynika przede wszystkim z dwóch powodów: 1) ze związku zasad budżetowych z podstawami ustroju politycznego i ekonomicznego, 2) z braku precyzji w określeniu treści pojęcia „zasada budżetowa”.Ogólne zasady budżetowe wiążą się ściśle z organizacją państwa i życia społecznego, wraz z nimi ulegają przeobrażeniom historycznym. Nowoczesny budżet wykształcił sdę w ustroju kapitalistycznym, w warunkach parlamentarnej demokracji burżua- zyjnej i dlatego klasyczne zasady budżetowe odpowiadają pojęciom i zadaniom tego ustroju.